BLINKA LILLA STJÄRNA DÄR...

Riktigt varför det skall vara så vet jag inte, men fullmånen påverkar mig.



Jag somnar som en stock, men vaknar en timme senare och känner mig totalt utsövd. Men det är jag ju liksom inte...i synnerhet inte efter tredje natten i följd. Får mig att undra hur sjuttsingen man klarade dedär småbarnsåren då kvalitetssömn var liksom lite på kort...och under lite längre period än tre nätter.



Efter någon timme och trehundrafemton snurrningar i sängen, och femtiotvå nylästa sidor i boken på nattduksbordet börjar hungern göra sig smått påmind. Jag brukar inte ha för vana att tassa till kylskåpet på nätterna. Normala nätter kunde nån bära ut hela kylskåpet och en hel del annat bohang med utan att jag skulle märka det minsta.


Sådär bortåt fyrasnåret ger jag upp och tassar ner till köket, tänder ljus och breder mig en knäckebrödssmörgås. Krunsch, krunsch - oj, snart väcker jag nog hela huset med mitt oljud.


I nattens milda sken, månskenet, lyser de sista vita julblommorna fint. Julrosen som bott i en kruka redan i många år, hade perfekt timing i år. Den första blomman slog ut kring advent, och nu är det bara de sista knopparna kvar.



Och årets vita amaryllis börjar se lite sliten ut den med. Känner viss sympati för efter månskensnatt nummer tre börjar jag känna mig som den ser ut...


Hade tänkt klä på mig och ge mig ut och fota i månskensnatten, vaken och nu också mätt som jag var...Men en blick på termometern fick mig på andra tankar:


-26 grader!



Myrra som annars trivs bra ute i snön blängde misstroget på mig:


"Du tänker väl inte? Tro inte att jag tänker komma med! Jag har det faktiskt jättemysigt här under köksbordet!"


Och näe...så småningom börjar ögonlocken väga ett ton - var, och sängens värme kännas mer och mer lockande.


Men i natt hoppas jag att månen väljer annat sällskap än mig. Nu vill jag sova!


Sov gott alla rara!


nu *gäääsp* skall jag krypa *gääääääsp* i säng.


kram M.

3 kommentarer:

Viola_T sa...

Fantastiskt att du får julrosen att överleva och blomma om...

Månsken är härligt men jag somnar ifrån det jag om jag ligger i sängen... men på promenader går det att njuta av det blå ljuset.

Gårdsromantik sa...

Julrosor är så magiskt vackra!

*♫•*¨*•.¸¸* GOTT NYTT ÅR! *¸¸.•*¨*•♫*

Kram Maud

annashusidingtuna sa...

Hoppas verkligen att du får sova inatt, själv kan man ju hoppas på att få en hel natts söm 2011 eller så...
Kram Anna