FÖRSTA KRATTNINGEN


Det finns mängder av lövträd här var jag bor som följaktligen släpper mängder av löv varje höst. Och det är ju inte så att alla träd skulle släppa sina löv samtidigt. Nejdå, det skall naturligtvis göras i etapper. Först ut är asken. Sedan det japanska körsbärsträdet, lönnarna, björkarna, äppelträden, vanliga körsbärsträdet, rönnarna, syrenerna, schersminerna, hasseln och så väntar vi en god stund på att eken skall börja släppa sina löv. De brukar vänta tills allt det andra är bortkrattat innan de kommer igång. Och de håller på, och håller på och håller på...att fälla sina löv under en låååååång tid. 

Nu är vi inte längre så nitiska med krattande som förr, men tyvärr måste en viss del iallafall fixas undan, annars yr de in på sandgångarna och så kör man sönder löven, som blir till en lövmos med bra grogrund för ogräs och så har man ett rensa-gångarna-från-ogräs problem i stället.

Jag gillar i princip att kratta, i synnerhet dagar som idag. Lämpligt varmt och solsken och bara fint väder att pyssla på i trädgården. Det är meditativt och skönt att kratta. 
Gubben är på älgjakt, den började idag, och ser riktigt lovande ut att vi kommer att kunna fylla frysen med lite vilt. 



Även om vi inte är direkt beroende av det vi odlar, skördar, samlar, fäller så finns det en viss tillfredsställelse i det hela. Att höst inte bara är dalande löv och krattande, utan också en tid då vi - om än så litet - kan äta av den mat vi konkret, på sätt eller annat, själva fixat. 
 
Till hösten är det också läge att se vad som lyckades bra och vad som inte blev så bra i odlingen. 
Det mesta i den oätliga delen prunkade och blommade och växte så det knakade. Luktärterna som tog så god tid på sig i våras att gro och att växa till sig har nu blivit till ett enormt moln av knallröda blommor. Vildvinet har i år vuxit så det inte är klokt och kärleksörten som var en liten stackars tanig planta har blivit till ett fång av rosa blommor. 

Det som inte lyckades så bra var löken. Satte den alldeles för skuggigt, så ja...vi äter ganska små men attan så ettriga och smakstarka lökar ett bra tag framöver...

Bönorna. De stod nog för torrt, blev lite magra och taniga för att inte säga skinntorra. Synd, för min familj älskar bönor! Den nyplanterade rabarbern växte och jag fick riktigt hålla mig att inte gå och tulla av den, för det skall man inte. Första året skall man låta den rota sig. 
Squashen på ogrästippen gav precis lagom skörd. Ibland kan man ju bli lite stressad av för mycket squash. 

För morötterna var det ett toppenår! Alla sorter levererade fina, prima morötter! Likaså potatisen. 
Och spenat har jag i frysen så det räcker, och så svamp! 
Vilket fantastiskt svampår, alltså! 
Har svamp så vi kan äta en svamprätt i veckan i ett års tid! Och då har jag inte hunnit ut skogen för att plocka trattkantareller än. 

Nä, nu har jag haft min "lunchpaus" och skall gå ut och fortsätta kratta. 


Inga kommentarer: