OCH NU KOMMER HELGERNA PÅ EN OCH SAMMA GÅNG...

...knappt har man hunnit städa undan ägg och fjädrar innan det är dags för nästa vårhelg.
Valborg.
Första Maj.
Glada Wappen.

Har inga stora planer för helgen, skall bara njuta och ta det lugnt. Göra sådant som känns bra bara!
Umgås.

Efter Valborg skall jag plocka fram mitt studerar jag. Maj kommer att innehålla mycket sådant. Skall plugga in mig på nya områden. Skall bli riktigt skoj faktiskt. Det är en tid sedan jag fått breda ut mappar och övrigt material över hela köksbordet och sätta igång. 

Däremot har jag tidigare i vår satt mig in i olika studietekniker; snabbläsning och mindmaps.
Det har jag gjort för att lära det vidare till lillungen som verkar ha mycket hjälp av mindmaps - eller tankekartor - när han skall läsa till prov.
Nu skall jag testa tekniken på mig själv.

Har suttit och lekt med tankekartor gällande olika projekt som jag skall göra.
Intressant hur annorlunda, mer kreativt, jag tänker då jag skriver ner mina anteckningar i form av mindmaps än då jag på tradiotionellt vis gör listor.

Skall bli intressant att se om jag själv också har hjälp av den studietekniken då jag nu skall ta in ganska mycket för mig helt ny information på relativt kort tid.

Funkar det på riktigt (som planeringsverktyg funkar det iallafall enormt bra) också vid inlärning? Eller är jag så inrutad i mina gamla ingrodda rutiner att jag sitter och panikläser sista natten innan tenten...Hehehee..

Återstår att se!

Pauser är viktiga när man studerar!
Är vädret vackert och varmt vill det bara bli flere pauser än annars, då man bara måste få komma ut en sväng, ta sig en kopp kaffe med näsan mot solen.
För effektivitetens skull borde jag hoppas på lite mulet, småruggigt väder en tid framöver...
...men nej, så svältfödd på sol och värme som jag är så får solen gärna skina.
Man kan ju alltid ta nätterna till hjälp...Det har man gjort förr...
Även om det inte är den bästa av studietekniker...;)
Men nu:
Gladaste Valborg alla!
kram
M.

Inga kommentarer: