NÄR SOMMAREN ÄR SOM MEST...


Det är fuktigt i luften när jag vaknar vid halv sex-tiden. Kan inte somna om
utan går ner och kokar mig en kopp kaffe.

Det är skönt på terassen mot havet.
 Morgonbrisen har inte ännu vaknat och jag kan höra ett fiskstim 
simma förbi.  Dåsigt tänker jag att man borde plocka fram fiskespöet, men
sitter kvar. 

Det blev aldrig riktigt någon värmebölja, den orkade inte riktigt ut hit till 
havet. Vinden blev aldrig riktigt den där varma. Inte för att det 
är så viktigt egentligen, men kom nu bara att tänka på det.





Precis innan jag steg upp, då jag ännu låg där i sängen och velade hörde jag gässen flyga förbi.
Det är ett sådant där höst-ljud. Tänker på hur sådant där kommer lite smygande, det som
hör till nästa årstid. Också på hur sommaren har sina tydliga nyanser. 

Fladdermöss till exempel. Jag tycker de susar förbi huvudet på mig bara så här mot sensommaren.
Kan det vara för att stugans sken lockar insekter till sig, och då kommer fladdermössen nära?
Så är det nog, men det är sensommar och lite höst för mig.

Viken har tystnad på fåglar. Bara svanarna är här. Och den där ensamma skäggdoppingen.
Svalorna som byggde bo under bryggan har fått ut sina ungar. 
Det ligger liksom en väntan i den här tiden. Vad nu då?
Innan hösten.




Skogen börjar ha en annan  doft. 
Det är mognadens doft.
Det är nattfukt och blåbär, svamp och något mustigt som bara är där.
Något som jag inte kan definiera.

*

Sommartorg. 
Idag blir det att åka till sommartorget och fylla på matförrådet.
Behövs inte så mycket, något smått bara. För torg-känslans skull.





Gäsp...det var inte mycket till innehåll i det här inlägget, inte.
Morgonen är nog inte min tid på dygnet, bara att inse det. Tankarna har 
inte hunnit sätta sig på sina platser utan yrar dåsigt omkring och vill
inte samordna sig till ett flöde.

Som blomflugor är de.
Pilar iväg, stannar upp en stund och så swooosch är de borta igen.


Så skönt att jag inte behöver samla tankarna till något vettigt just nu då.

Får bara vara i den här morgonstunden där tystnaden ersatts med vågskvalp och 
nattfukten torkats upp av brisen. 

Och koka mig en kopp kaffe till. 
I morgonen då sommaren är som mest.



Inga kommentarer: