TILLBAKA TILL HÖSTEN - liten trädgårdsförvandling del 4

 


Tänkte först bara ta en tillbakablick på hur allt gällande planteringarna runt pergolan/uteplatsen startade och hur mycket som man med relativt små medel kunde få en förändring och förbättring till stånd. Men vi tar nu lite höst och förvinter när vi nu är i farten. 

På bilden ovan ser man hur jag tänkt till lite med färger och så. De rödbruna bladen hos kärleksörten (till vänster framme i bilden kopplar upp mot vildvinets rödbruna färg. När det gäller vildvin så får vanligt vildvin och klättervildvin lite olika höstfärg. Klättervildviner är mer knallrött medan den vanliga vindvinet, som jag har här, blir dovare i sin höstfärg. 

Det som inte är dovt på bilden är ju mina luktärter som efter att varit smått tröga i starten tog och växte så det knakade och täckte totalt in klätterställningen. Här ser man hur lätt det är att misstolka vad det står på fröpåsarna. Enligt texten skulle den här sorten luktärter vara "rosa till en början för att övergå till vinrött". Jag är inte helt säker på om jag skulle vilja dricka ett rödvin av den där knallröda färgen. 

Det är alltid svårt att beskriva färg. Jag vet det. Och så får det ibland bara bli som det blir. 


Jag som älskar hösten allra mest av alla årstider har lite svårt att släppa taget och vill i det längsta hålla vintern borta. Men den kommer ju hur mycket jag än försöker kämpa emot. Växter fryser och vissnar ner, lökar och knölar skall grävas upp och läggas i vinterförvar, men samtidigt är det läge att plantera de lökar som behöver den där kylan vintern ger för att glädja oss i vår. Dahliaknlöarna och doftliljans lökar åker ner i kartonglådor för att övervintra på verandan inbäddade i lite sågspån och torra eklöv (det finns det i övermått hos oss...)

Fårskinnen, som alltså inte är fårskinn utan återanvända petflaskor (!) får sig en tvätt och rullas ihop i väntan på en ny vår.


Och som det är så kommer den där första snön och pudrar trädgården. Det är nästan ofrånkomligt. 
Har julrosor, Helleborus niger, som får stå ute i rabatten och leva sitt liv där, men jag vill nog alltid ha en i kruka också som får stå i den svala verandan och blomma. Står julrosen bara svalt nog blommar den i månader! Den klarar sig utmärkt på en glasad balkong om vintern är hyfsat mild. Köpte min i medlet av november och idag, 24 januari, står den fortfarande där och blommar! Jag brukar försöka välja de som har lite mindre blad för de verkar klara sig bättre att ha "inomhus". 
Men att ta in en julros i rumstemperatur tror jag inte riktigt på. Hellre chansa att den klarar sig på balkongen eller på en uteplats om man nu inte har en glasveranda, växthus eller dylikt. 

När jag ser på bilden ovan (till höger) ser jag Hakonegräset som jag blev lite kär i för ett par år sedan då jag såg det i en trädgård. I våras försökte jag hitta det i våra trädgårdsbutiker utan framgång, så jag fick lov att beställa plantorna via nätet. När de kom, rätt tidigt på våren, så planterade jag ut dem. Det var kanske lite vågat då plantorna uppenbarligen hade drivits upp i ett växthus vilket man såg på plantorna, de kom i sådana där djupa "pots" och hade knappast ens blivit omskolade. Men plantorna var fina! 

Efter att jag planterat ut dem så kom det ett par riktigt soliga dagar och eftersom jag hade ganska mycket annat att hålla ögonen på då på våren, så skyddade jag nog inte mina grästuvor tillräckligt bra. Eller jag skyddade dem nog inte alls, så de fick lite solskador och blev gula. Ett tag tänkte jag att de inte skulle repa sig, men det gjorde det. Bara att de förblev gula hela sommaren även om de rotade sig bra och växte till sig till och med mer än jag förväntade mig. Men gula. Det fortsatte de vara. 
(Var alltså gröna när jag fick dem, och det var gröna jag hade beställt). 
Skall bli intressant att se hur de kommer att bete sig i vår...


Och det är ju det som är en del av charmen med växter och med trädgård. Man är aldrig säker och saker och ting lever och har ibland en helt egen vilja! Vi kan inte styra allt. Vissa växter trivs inte, och dör även om omständigheterna "borde stämma". Andra trivs mer än väl och växer mer än det står "på lappen". Det får man ta. 



Till vintern åker sommarmöblemanget in under tak och en gammal (söndrig) trädgårdsbänk och ett par korgstolar som också sett sina bästa dagar får stå för inredningen. Känns slött att lämna pergolan helt oinredd och tom. Under tak finns också alla krukor. Både de tomma och de som fått både narcisslökar och tulpanlökar i sig. 

Nu blir det bara att överleva vintern, både för mig och växterna och så får vi återkomma i vår till hur det ser ut när jag från sovrummet blickar ner över pergolan. 

Inga kommentarer: