SKYMNINGEN...

...har lagt sig över hustaken. Värmen har stannat kvar, sommarvärmen, men ljuset är ett annat. Också inomhus. Tonerna blir mjuka, skuggorna djupare. Ljuden mer dämpade.
Trädgården ligger mörk när jag tassar ut i badrocken för att vattna några bortglömda blomkrukor med bortglömda sommarblommor. 
Hunden följer med, småskäller några gånger - muttrar i mörknet.
Sommarblommorna drar på sista versen. De har inte fått den omvårdnad, inte det vatten och inte den gödsel de så väl förtjänat. Jag har inte hunnit, inte sett.
Planerar att hinna åka via blomsterhandeln och skaffa nya, höstinvånare till krukorna i morgon.
Det slår mig att trots att renoveringtröttheten drabbat mig som ett slag med stora släggan, så släpper inte behovet att ha det vackert i sin omgivning. Vad är det gör att just det känns så viktigt?

Gardiner. Jag måste skaffa nya gardiner. De gamla sitter illa i de nya fönstren. För brett, för långt, för annorlunda proportioner. 
Det är med nytt boende som med årstidsväxling. Något skiljer trots att det är ganska samma. Skillnaderna som man inte riktigt kan sätta fingret på.
Ljuset, ljudet. Känslan.

Ändå tror jag att det gör gott att ändra om. Eller som jag läste i en reklam i dagstidningen idag:
"Människan är sällan gjord att stanna i en och samma ruta".
Vad som reklamen egentligen handlade om har jag ingen aning...det har jag glömt!

Det är dags att gå vidare.
Köpa nya blommor och fundera ut nya gardiner. 
Lillungen bygger sig ett nytt nätverk av nya kompisar.
Jag hälsar på nya grannar när jag söker min tidning från den nya postlådan.
Nu är vi i vår nya ruta. 
Också årstiden håller på att växla.

*Höst*

Nytt ljus, nya ljud och nya dofter.
Skön skymning.

M



2 kommentarer:

Viola_T sa...

Det låter som du trivs med det nya. Så skönt. Lycka till!

Yvonne sa...

Du gjorde en beskrivning på tuvull som jag tyckte lät så fint. Undrar om inte du är av tuvull. Det blir spännande för dej att göra i ordning hemmet för dej och din familj och för oss som följer din blogg. Du är händig på mycket och du har ordets gåva.
Hälsningar Yvonne