TÄNK OM...


Ibland tänker jag hur mycket har ändrats i mitt lilla liv sedan jag startade den här
bloggen. Den började med en så annan inriktning så jag knappt känner igen mig själv i det.
Men det är väl så livet är? Andra saker blir viktiga och så.

Min konsumtion av av onödiga saker har rasat, och det är jag bara nöjd med. 
Jag är knappast en bättre människa för det, nej då. Men absolut en mer medveten konsument. 
Och insikten vad som håller på att hända med vår planet kryper in i medvetandet mer 
och mer. Endel kallar det klimatångest. Jag vill kalla det livsinsikt. 

Idag kom det ut en ny internationell rapport om hur mängden insekter har minskat
på bara några årtionden och takten eskalerar. 
Om tio år är 1/4 av insekterna utdöda, om 50 år är bara hälften kvar och 
om hundra år - ingenting. 

Utan insekter finns ingenting. Det är bara så. 
Växter kan inte reproducera sig och hela näringskedjor kollapsar.

Vad man så skrämmande sällan tänker på är att också människan är
en del av den näringskedjan. 

De är så tysta. Insekterna. 

Människan reagerar på noshörningar håller på att dö ut. 
Djur som gorillor och havssköldpaddor. Exotiska sumatratigrar och amurleoparder. 

Men vem orkar bry sig om dyngbaggarna? 


Ett litet insekthotell i skogen vid min stuga. Hjälper möjligen föga där i en skog som också i övrigt får 
leva naturenligt, där fallna träd får bli kvar och bli mat för insekter som blir mat för fåglar som...
...ja, ett levande ekosystem helt enkelt. Som det borde vara. Bara det att detta sker på en 
så obeskrivligt liten del av vår planet. 
Ändå hade jag förra våren haft övervintrande kryp i detta lilla hotell. 



Insekterna är de tysta...de tar inte utrymme och för inget väsen om sig. 
Och ändå. Försvinner de är det en katastrof. 

I den här nu utgivna rapporten har man sammanställt inget mindre än 
material och resultat från 73 olika forskningar runt om i världen. 
I bla Puerto Rico har landlevande insekter minskat med 98 % 
sedan 1980-talet.  Nittioåtta procent! 

Mellan 2000-2009 minskade mängden fjärilar med nästan 60 % 
i England. Och hos oss? Samma har vi här. Det handlar om att upprätthålla tillräckligt 
många biotyper där insekter kan överleva, utvecklas och övervintra så allt inte
är åkermark eller produktionsskogar. 

Försvinner insekterna försvinner växter, fåglar som lever av insekter klarar
sig inte längre. Skogar som bara är produktionsskogar har en så mager biotop
att få arter klarar sig där. Det vet man ju själv. Går man på hösten
in i en monokulturell produktionsskog så hittar man inga svampar. 
Bara blåbärsris. Där finns inte lika många fågelarter som i en mer naturlig skog. 
Mångfalden stryps av effektiviteten. 

Vi har vetat om detta i årtionden, men kanske det nu när/om det 
börjar slå tillbaka mot oss människor. Kanske vi nu börjar reagera? 

Och förstår, att tänk om.....? 


Inga kommentarer: