...idag plockade jag fram min verktygslåda för att spika upp ett par
småtavlor. Som jag säkert redan nämnt så har jag en hel del gamla verktyg som
jag i tiderna ärvde efter min pappa som var en synnerligen ivrig snickare.
Och vet ni, jag njuter oerhört av att få känna dessa gamla verktyg i mina händer
och att verkligen använda dem, hela tiden.
Hammarens träskaft är som sammet efter årtionden av användning.
Inget, inget gummi-, plastskaft når ens i närheten av samma känsla.
Faktum är att jag på riktigt faktiskt varje gång jag använder mina gamla,
vackra verktyg tänker på de som var.
Jag kanske upprepar mig nu, kanske jag skrivit om detta tidigare.
Men det är bara det att det känns så bra varje gång.
Att dessa gamla bruksföremål verkligen brukas i min vardag.
De är inga museiföremål, de är med - på riktigt.
Och så tänker jag. Har de hållit i årtionden hos min far,
så lär de hålla i årtionden hos dottern hans.
Sedan till andra upprepningar ja.
Köpte idag för att trösta mig i det eviga regnet ett par inredningstidningar.
Det sker mer sällan, men ibland vill jag unna mig lite "tjejgodis"...
Bläddrade igenom tidning nummer ett, kokade mig en kopp te och öppnade
tidning nummer två...
Och då blev jag liksom perplex. Inte kan det vara så att jag köpt två stycken av
samma tidning? Näe....så stollig kan väl inte ens jag vara fastän
jag hastade genom butiken som ett skollat troll?
Nå, inte var det ju så...
...bara reklamerna som går igen i tydligen alla tidningar med samma kundgrupp.
Och varför inte? Det är ju så det funkar. Reklamen.
Så tänker jag vidare på det här med att reklamen ju också kommer att bli ytterst personlig
och individinriktad i framtiden. Redan nu så vet man ju nästa dag när man kollar
sina sociala medier på vilka sidor man surfat på dagen innan.
Eller vad man shoppat igår.
För det syns i dagens reklamflöde.
Fascinerande så sjutton. Lite spooky, men intressant!
Idag har jag till exempel upprepade gånger googlat på
korgar att ha på cykeln och där man kan ha en liten hund i.
Få se vad som det dyker upp för erbjudanden i morgon?
Kanske något att nappa på?
Med det vill jag säga att jag inte är speciellt glad i allmän reklam
som man blir utsatt för hela tiden.
Men "intelligent" och "personlig" reklam.
Kommer jag att ogilla det lika mycket? Eller blir det något
man som konsument på riktigt kan dra nytta av?
Jag kan leva med att googla runt en kväll på bildäck och söderresor
om jag följande dag får en massa bra (!) erbjudande på dylikt i mina inboxar
eller i mitt flöde...eller vad sjutton man nu sedan i framtiden kallar det
där personliga sättet att nå en.
Reklam kommer vi ju aldrig att slippa helt, hur mycket adblockers vi än har,
så på det sättet är det ju skönt att tänka att reklamen kanske ändå på
något plan kommer att vara relevant för just mig.
Tills dess får jag väl försöka stå ut med reklamupprepningar i
tidningar och andra medier som intresserar mig.
Tröstar mig med att jag åtminstone slipper
reklam om verktyg.
För just den biten känner jag att jag inte behöver uppdatera
på de närmaste årtionden.
Dessutom tillfredställer de gamla verktygen estetikern i mig.
De blir ju bara vackrare med åren.
Visa mig den skruvmejsel med plastskaft som klarar av det.
Som får nästa generation att sucka av lycka när man greppar ett 60-70 år
gammalt plastskaft...
...jag har så svårt att föreställa mig det.
Kanske jag har fel?
Men inget har en sådan värme och ett sådant skönt grepp-minne
som ett gammalt träskaft till ett verktyg man fortfarande använder.
*
Det finns så mycket nytt som jag så innerligt välkomnar.
Och så mycket gammalt som jag så innerligt önskar hålla kvar och bevara.
Kanske det är möjligt att ta det bästa ur olika världar?
Kanske man kan?