MELLAN VINTER OCH VÅR...





...eller att kombinera dem två?
När jag skulle plocka fram mina påskfåglar och städa undan ljuslyktan så märkte jag att de ju egentligen passar väldigt bra ihop. Går liksom lite in i varandra.
Får bli så i år, när gränsen mellan vinter och vår också därute är lite suddig.

Just nu skiner solen som besatt därute, det är varmt i solen. Vinden är ändå kylig när den kommer insväpande över fjärden. Planerna på att ge sig ut till stugan krymper ihop.
Längtar, men än sover naturen sin djupa vintersömn därute.

Jag låter den sova på.
Tids nog hinner vi träffas. 




Samlar istället ihop Mina Människor runt matbordet här hemma.
Gömmer chokladäggen ute i den nya trädgården, nya gömställen att hitta på.

Bakar citronpaj och häller pashan i sin form.
Lammsteken väntar. Vattnar rosmarinen och kollar vilka skott skall offras.




Hunden ligger utslagen i solen på söderterassen. En vimsig fluga surrar omkring bland bländvita snöhögar.
Vinter och vår möts, kolliderar, än en gång.

Äldre sonen ringer, pratar bort en stund med honom.
Han låter nöjd med att vi firar påsken hemma hos mig istället för på stugan.
Han har tenter att läsa till.
På stugan finns tusen underbara platser att dra sig tillbaka på för att läsa i lugn och ro. Han vet dem alla.
Han vet också att de platserna är djupt indränkta i snö och inte speciellt lockande.

Lillungen, han, tonåringen, satte upp en lite bekymrad, eller nästan en aningen ogillande, min när det var tal om
påsk-på-stugan.




- Måste vi liksom  a l l t i d  fira påsk på stugan? Vi har typ  a l d r i g firat påsken hemma!

Och så kommer det en lång utläggning om planer, aktiviteter, och en massa kompisar som är inblandade...


Hih, visst har jag väntat på att detta kommer - då en helg på stugan inte längre är prio ett liksom.
Nu är vi där.

Tänker på att det är bra att jag fortfarande har kvar min stora, rymliga bil, för i sommar kommer den nog att behöva svälja en och annan extra tonåring - om jag skall ha en chans att lura ut min egen tonåring till stugan.
It's life, och precis som det skall vara.



Tonåren, den där perioden i livet då man inte är liten längre, men inte heller stor.

Lite som att vara någonstans mellan vinter och vår.


Inga kommentarer: