AV TYSTNAD ÄR KVÄLLEN GJORD...




...eller lite antiklimax efter julens stoj.
Huset har tystnat efter alla julljud, juldofterna ligger stilla 
kvar som en svag doft av parfym på en festklänning. 

Det glittrar i vart hörn och lyser i vart fönster som en kvardröjande påminnelse 
om festen som var.
Vardagen har för en stund ryckt mig tillbaka till verkligheten.
Naturen har trollat bort det magiska vinterlandskap vi hade.
Värmegrader. Många.
Det fjuniga, duniga därute är med ens borta. Det som dämpade ljuden i naturen har ersatts av plaskvåta stöveltramp och sprättande läten från bildäcken.

Gårdsbelysningen lyser hård när den inte längre beslöjas av ett flor av pudersnö.

Inne är det som det skall -bara så tyst.

*

Gummistövlarna.
De hittades längst in i garderoben. Kvällspromenaden kändes som vår - om det inte varit för mörknet. Den frostiga snöns lyskraft har försvunnit. Lite som om man naggat på julens magi.
Så snabbt vande man sig med att vintern, att julen, skall dofta frostiga snöflingor därute.

Huset har tystnad för någon dag.
Känns nästan lite egendomligt. Annorlunda, men rätt behagligt faktiskt!
Som en välbehövlig tupplur mitt i allt stohej.

Av tystnad är denna kväll gjord.



2 kommentarer:

G:a Affären sa...

Men, du är så duktig att skriva, det är en fröjd att läsa dina texter! Och betrakta dina fina bilder.
Jag såg ett inlägg om de allra minsta som jag ska läsa nu, fåglarna där ute har fått mat så jag kan sitta här med gott samvete.

Kramar och önskan om en god fortsättning!
Cia

Maggi sa...

Tack Cia för dina varma ord :)
Kram