DEN BÄSTA AV BÄSTA


Jag vet, så säger alla om sina lurventussar! 

Men idag fyller min bästa av bästa jämnt. Tio år, tio gemensamma år! 
Jag kunde tala mig varm om den här hunden - och hundrasen för den delen. 

Hon, Aida, är alltså en borderterrier. 
Hur det kom sig att jag valde en borderterrier? Jag hade haft stora 
hundar sedan alltid kändes det som. 
Riesenschnauzer, 
en blandras mellan Riesenschnauzer och 
långhårig retriver, Airedaleterrier. 

Vid något skede började jag se fördelen med en liten hund
då jag i jobbet rörde mig på olika platser och en stor hund inte
riktigt var lika lätt att ta med sig överallt. 
Blev att jag valde en Cairnterrier. Hon hette Tosca och var min skugga
i nästan 14 år. Hon var alldeles underbar, men vars enda negativa 
sida var att hon hade så korta ben så att hänga med
på längre turer i naturen blev smått utmanande. 
Isynnerhet om det var högt gräs eller snö...

Så när Tosca tog sig till sällare jaktmarker funderade jag
ett bra tag vilken hundras jag skulle välja. 

Det blev en borderterrier. Det har jag inte ångrat. 

Redan då för tio år sedan började man tala om hundraser som inte
är så friska, som alla dessa trubbnosiga varelserna. Alldeles härom veckan läste
jag en artikel om att avla fram dessa hundar som knappt kan andas är
jämförbart med djurplågeri. För mig var en av kriterierna att hundrasen skulle
vara frisk. Och det är en borderterrier. 

Klart jag har försäkring för min hund, men jag har aldrig behövt använda den. 
Aida har aldrig varit sjuk. De gånger vi har varit till veterinären är för vaccinering. 
På alla dessa tio år! 

Sedan ville jag som sagt ha en hund med lite längre ben. Och van med
hundar som skall trimmas ett par gånger om året var det valet enkelt. 
11 månader om året har man knappt hundhår i hemmet alls. 

En sträv päls, som borderterriern har, är ypperlig om man vill röra
sig ute också då vädret är sådär. Pälsen torkar i ett nafs. Luktar
inte gamla yllesockor alls och släpar extremt lite sand och smuts in. 
Sådant fastnar helt enkelt inte. 

Sedan har ju en terrier en underbar karaktär. Inte så där
slätstruken och lite mesig, nej hon är tuff och modig. 
Någon kunde kalla det något utmanande. Envis och egensinnig till och med.
Men hon är alltid med på allt, långa promenader, lydnad, sök. Men 
blir inte heller galen om man av orsak eller annan hänger några dagar 
förkyld i soffan. Hon anpassar sig. 

Och så gillar jag hennes lite ruffiga utseende. 
Så långt från avel enbart för utseendets skull som ju gått över styr
då det gäller många hundraser...

Dessutom sover hon läääänge på morgonen. 
Kan man begära mer av en hund? 



Här har hon precis landat i sitt nya hem hösten 2010 och
är totalt fascinerad av....allt. Som en kattsvans till exempel. 

Hoppas på några fina gemensamma år än. 
Än märks inte åldern på henne. 
 Den bästa av bästa! 



Inga kommentarer: