DET FINNS PROJEKT - OCH SÅ FINNS DET EVIGHETSPROJEKT



Det är ganska exakt femton år sedan jag knäppte bilden ovan. 
Av en något blek bröddeg på jäsning. 
Det var i mars 2009 och jag minns inte om jag lade upp bilden 
här på bloggen, eller om jag bara tyckte att det var skoj att fota mat. 
Minns inte ens vad jag planerade, men någon gång då tänkte jag att det skulle
vara skoj att laga en "kokbok" med "mammas favoriter" att ge åt min 
förstfödde som då var på väg ut ur boet. 


Nu är det ju bara att medge att just det projektet verkar vara ett sådant där
evighetsprojekt. Min förstfödde fyller i år 35 år och är i mångt och mycket en 
bra bättre kock än jag. Så lite sent att ha honom som målgrupp för mitt projekt...heh! 

Men tanken på någon slags matbok har inte släppt mig. 
Och under årens lopp har det blivit en ansenlig mängd bilder på mat. 
Fotona från "early days" fyller kanske inte de krav på bildkvalitet som jag har idag, 
men det finns några riktigt fina som jag gärna skulle se i en matbok innehållande
just vår familjs favoriter. 



Antagligen kunde man redan 2009 googla en hel del recept, och i dagens läge
är det väl ganska sällan man faktiskt plockar fram en kokbok? 
Har någon ansenlig meter kokböcker i min bokhylla för att jag älskar att bläddra i dem. 
Vackra kokböcker och vackra trädgårdsböcker kan man inte vara utan! 

Nåjo, nu har jag i alla fall bestämt att ett evighetsprojekt skall bli ett projekt. 
Under det här året skall jag sammanställa en liten mat/kokbok åt familjen. 

Eftersom jag inte lever i den villfarelsen att en "mammas kokbok" skulle bli
speciellt tummad om jag gav sådan till de redan vuxna ungarna, så tänkte jag istället
fokusera på riktigt enkel mat. Sådan som vi ätit och äter då vi är på stugan. 
Det kunde samtidigt bli en liten bok i nostalgi och nostalgimat att bläddra i där på stugan. 

Gick nämligen igenom mitt bildarkiv och kunde konstatera att jag har några hundra
matbilder, endel kan man använda andra inte. Men de är ju inte till någon glädje 
där på en dammig hårdskiva. 

Sedan är det en annan femma att vissa bilder är hur snygga som helst, men 
jag har ingen aning längre vilken soppa det är frågan om, hahaha...

Men på den senaste bilden är det ett bröd som man kan baka utan att ens
ha annat än en skål och en träslev som verktyg. 
Bästa brödet att baka på stugan! Behövs inte ens knådas. 
Sådana recept liksom. I en snygg förpackning mellan två pärmar. 
Det skall bli årets projekt - med en deadline...😉

*

Och vet ni, jag har en arbetsdag kvar och så är det semester för den här tanten.
Hon tänker minsann dra ut till stugan och känna på det där enkla livet, den 
enkla maten. Och dessutom den mycket enkla tillvaron på alla sätt då det fortsättningsvis
är så kallt så vattnet inte kan kopplas. 



Inga kommentarer: