DR JEKYLL OCH MR HYDE...










Jag har aldrig någonsin plockat fram julpynt så här tidigt! Aldrig! 
Men det finns en baktanke bakom det hela, tro mig! 

Jag har ju under en tid nu försökt rensa all världens onödigheter ut ur mina skåp
och skrymslen och i och med att jag kommer att ha rätt så fullt upp ända fram till första advent
så är det bara att inse att det här skall göras nu. Det vill säga rensa i julpyntsröran...
Det är absolut inget jag vill göra sedan en bit in i januari när jag står där och bara vill
göra mig av med allt som har med jul att göra...
...så ja, julpyntsrensning.

Pynt som jag vet att jag aldrig kommer att pynta till jul med, men som bär på 
ett värde i form av minnen åker in i en spara-låda. Pynt som jag inte känner speciellt 
för och som inte kommit fram ur lådan på många år får ett nytt liv hos någon annan.
Dem skall jag skänka till en insamling som i sin tur ger det vidare. 

Och så skall jag se vad som blir kvar och utgående från det planera mitt
julpynt anno 2017.

Ni hör, här talar Dr Jekyll...



Han är lite präktig och duktig och tänker på miljön
och är ekologisk och allmänt vettig. 
Min Dr Jekyll går inte så långt att han skulle fnysa åt all julpyntning direkt,
men den kunde då gärna vara av naturmaterial och så tycker han att man kör samma
pynt och samma linje som man gjort alla år.
Traditioner. Hållbart. Ja.

Och jag håller så med.

Men...




Så har vi min Mr Hyde. Han som är mer glad i
konsumtion än ekologiskt tänk. 

En stor del av året, nästan jämt faktiskt, är han tyst och håller 
sig stillsamt dämpad.

Men nu ikväll har han varit osedvanligt aktiv och fått mig att surfa runt på 
sidor om julinredning, julinspiration, julpynt...

Och gaaaah, vad det plötsligt skall vara svårt att försöka vara klok och vettig
och inse att egentligen har jag allt jag rimligen kan behöva för att 
få till lite mycket julstämning i hemmet. 

Så här går det. 
Man vet så väl att konsumtion inte är speciellt bra för hållbar utveckling.
Man vet så väl att man har mer än nog som det är.

Men bara en lite ny ljusslinga? En tomte? En till???

Tänker att många säker är precis som jag, har en Dr Jekyll och
en Mr Hyde som talar till en - ja bildligt då. Hör man röster på
riktigt skall man kontakta en riktig Dr.

Men ja...många är säkert inne på samma linje som jag och tänker 
att min konsumtion, de val jag gör är det första, må vara litet, steg till att göra skillnad.

Men så kommer realitetstvivlen. Vad betyder en liten människas enskilda val?
Har de någon tyngd alls? 

*

En sådan evighetsfråga. 

Är konsumtion bara dåligt, eller är det bra?
Är det bara bra, eller är det dåligt?

Om det finns en gyllene medelväg - var går den? 




Inga kommentarer: