EN LEDIG DAG...


Ja, hahaha...den här bloggen är på god väg att bli en tassa-i-naturen-blogg utan 
det minsta nytta i form av tips och knep om att vara därute i naturen.

Nå, lugn, jag tänker inte starta upp något sådant, sådana bloggar finns det tretton på dussinet. 
Lite som alla sorters bloggar, i och för sig....hih.

Jag är ju själv tillbaka i huvudstadsregionen sedan ett par år 
och håller på och återupptäcka min barndoms- och ungdomsskogar och dess naturstigar. 
I bilen, på väg ut till dagens rutt, hörde jag om att det har blivit lite
"hippt" att vandra i naturen - så till den grad att det börjar bli nästan lite för mycket människor
på de populäraste vandringlederna i Noux. Parkeringarna räcker inte till! 

Inte i alla fall de soligaste höstveckosluten.



Det är ju lite på gott och ont.

Lite själviskt vill man ju helst ha hela skogen, gärna med en fantastisk grillplats vid en sjö, 
dit någon (tomte?) hämtat färdigkluven ved, och allt detta bara ett stenkast från huvudstaden, 
heltför sig själv. Och helst då en solig höstsöndag. 

It ain't gonna happen! 

Bara att inse det! 


Men jag tänker att desto mer människor som får - och framför allt vill - uppleva detta.
Desto fler har vi som vill bevara och värna om naturen.

*

Nu hade jag turen att ha en ledig måndag, så jag kunde välja en betydligt tystare dag
ute på de populära stigarna. 
Och även om det här nu, som sagt inte har några som helst tankar på att bli en
friluftsblogg, så vill jag ändå tipsa om den här.

Det är en dryga 8 km lång slinga som har flera fina små sjöar/tjärnar
längs med som man kan stanna vid och käka lunch, tex.




Själv startade jag från Kaitalampi och gick förbi Halkolampi, Mustalampi, Haukkalampioch så 
via Luk tillbaka genom skogen till Kaitalampi. 

(Rutten är utmärkt med ett gult "salmiakmärke" så man kan inte ta fel.)






Sen kan jag ju tipsa om att kolla mer på termometern än kalendern när man går ut...
Så nybörjar misstag - jag vet

Eftersom jag hade alldeles för mycket (varmt) på mig och inte riktigt 
tänkt efter att ha möjligheten att skala av mig. Det var nämligen tät dimma och inte alls 
speciellt vamt när jag startade! Ja, så då vill jag bara säga; kolla en extra gång vilka
temperaturer de lovat! Meteorologerna, de är lite pro på sitt, liksom! 

Det är nämligen inte speciellt skoj att gå med glasögonen immandes i uppförsbackarna.
Jag lovar.

Isynnerhet då man möter rättklädda pensionärer som ser löjligt fräscha ut
i indiansommarhettan...

Ja. 
Note to self.



Men lite löjligt fint var det därute i skogen idag! 

Mustalampi har jag nog inte besökt sedan jag var 12 eller något.
Minns den lite kusliga känslan att simma runt i det nästan svarta (humusrika) 
vattnet där man knappt ser sina egna framsträckta händer. 

*

Just idag testade jag inte på det. Att simma, och återuppleva ett sim-minne.
Får återkomma nästa sommar.

Det gör jag gärna! 



Inga kommentarer: