FINNS EN FÖRSTA GÅNG FÖR ALLT...



Midsommarafton.

Eftersom mina ungar med kompisar invaderat alla stugor och krypin, småsneda bastubyggnader och lider som finns i släktens ägo så kom det sig att det blev för andra året i rad en
midsommar i stan.

Egentligen - om man skall vara ärlig, så var det riktigt, riktigt okej! 
Mer än okej.

Vad jag minns har jag de senaste 25 åren varit den som stått för att midsommarmiddagarna
har det på bordet som midsommarmiddagar skall ha.
Jag ogillar inte alls att det inte är så i år....! 

Vi hade planerat dra ut på stan (stan är Helsingfors då) och kolla in något mysigt 
ställe att äta på. Bara vi två. 

Nå, just den delen av planerna spoilerades. Helt konkret. Spolades ner.
Den andra delen av 'vi två' vaknade nämligen med kräksjuka och följaktiligen inte helt
på hugget för fancy dinner liksom. 
Hade kanhända varit lite bortkastade gullkorn.

*

Mot kvällen var han ändå i bättre form men käka ute var kanske inte 
ändå högst på hans prioritetslista. 
Så lite oväntat blev det så att vi åkte iväg till en närliggande 
sjö där han kunde testa sin nya våtdräkt för simning i öppen sjö.
Det var mer att känna efter om den känns som (tvångströjor) skall
än att träna öppen-sjö-simning.

Mig får man inte frivilligt i så kallt vatten och sådana mutor att jag skulle
göra det - det kanske inte ens finns?

Men vad gjorde jag då? 

Ja, jag....herregud....under tiden joggade jag runt sjön. 
Inte ett utan två varv! TVÅ! 
Okej - sjön är liten. 
Egentligen bara ett litet träsk, fast sjö låter ju lite bättre.

Har aldrig hänt att jag skulle tänkt mig göra sicken galen 
midsommaraftons-syssla någonsin! 

Hemkomna snurrade jag ihop en ytterst simpel sallad
av ingredienser som knappt fanns. 
Vi kokade några potatisar och öppnade en burk sill.

Så underbart enkelt efter alla år(tionden) av tillskruvade middagar.



Nej, nej, det här är inte från ikväll! 
I veckan som gått hade familjen nämligen strålats samman över en
middag i stan så det gjorde inget alls att midsommaren 
blev som den blev.

Snarare tvärtom. 

Och jag lufsade runt sjön eh, träsket - bara det! 

Skön helg alla och envar! 

:)





Inga kommentarer: