BLOMNING...


Varje vår finns det en stund som jag längtar så till.
Ett doftminne som behöver uppdateras årligen för att inte
försvinna från minnespinnen.

Det är den där stunden då man stiger in i ett växthus.
Det doftar jord och fukt och värme och grönt.
Alla växthus har inte den rätta doften, den är starkare och
mer äkta i de där lite äldre växthusen med jordgolv. 
Jag ser till att besöka åtminstone ett sådant växthus varje vår.




Däremot har jag blivit betydligt sämre på att köpa hem sommarblommor, 
vilket kanske inte gör mig till den mest lukrativa kund där jag 
drömskt går omkring och sniffar jord-doft.

Nickar ett "tack och förlåt" när jag går ut tomhänt.
Jag behövde bara uppdatera doften.




Styr kosan mot stugan och ser att julrosen
övervintrat och står glatt där och vippar i kvällssolen.

Och jag känner mig välkommen.
Att en liten blomma kan göra skillnad.

Kanske jag sen också behöver mer blommor i mitt liv?
Kanske alla behöver det?


Inga kommentarer: