ENVIS SOM F_N....


I snöslask plockade jag fram krukorna från källaren. Det kändes inte speciellt vårigt
om man skall vara riktigt ärlig! 
Det blir ju en vår, det kommer värme, och när den nu äntligen kommer så
kommer den att komma med buller och bång. 
Jag vet ju det. 

Men snöslask på krukorna ger nu bara inte så 
höga vårvibbar precis...


Tröstar mig med att scillornas blomning håller i sig i kylan.
På det sättet försöker man lite hålla modet uppe...ja, eller nåt.

Och förvisso fyller Finland 100 år i år,
men jag kunde tänka mig det blåvita temat lite annorlunda än såhär:



Men nu till den egentliga orsaken varför jag knölade mig ner i källaren för att plocka fram 
krukor från källaren mitt i snöslasket.

Minns ni dehär?



De sammetslena fröskidorna som jag hämtade med mig från Spanien i vintras.
De som stod och poxade på mitt köksbord och när alla frön poxat klart 
så samlade jag alla frön i en skål och lade dem i kylskåpet. 

Med en lapp på - inte ätbara - de är nämligen giftiga! 
Bara för säkerhets skull om hungriga män skulle få för sig att roffa runt där.

En vecka innan påsk så lade jag fröna i blöt och där fick de ligga ett par, tre dygn
innan jag pillade ner fröna i mylla.



Idag skolade jag om en del av plantorna. 
Man märker att blåregnet, Wisteria sinensis, minsann är en kraftigt växande klängare. 
Rötterna var redan e n o r m a och kraftiga på dessa små skott. 

Inser att de nog behöver flyttas över till störrre krukor än de här rätt så snart! 



Hoppas det då blivit såpass varmt därute att jag kan flytta ut dem på en gång.
De här är nämligen bara en liten, liten del av alla plantor som grodde.
Det börjar med andra ord bli lite dålig tillgång på fönsterplatser för dem alla.

Och något annat har jag inte ännu sått...

*

I skrivande stund kommer det en liten slask-skur igen.
Ja, ni har hört att våren är sen här på våra breddgrader?
Jasså, ni har det?! 









2 kommentarer:

Mira sa...

Åh så härligt. Blåregnen blommade som besatt när vi var nere i vår franska by i påskas. Hoppas, hoppas att dina klängen vill komma sig.

Maggi sa...

Det hoppas jag med! Kan vara lite knepigt när jag inte vet vilken sort det är, men eftersom jag plockade fröna med mig från Granada där det kan bli rätt kallt på vintern, så kanske, kanske?
Återkommer med rapprt :).