GLAD VALBORG ALLA...


....ja, mjöd är väl ändå det enklaste man kan försöka få ihop till Valborg?
Eller hur? 
Och jag bara drog ut på det och fick aldrig till det. Så det blev att köpa
i år. Och, flaskan är ju fin och så, men note to my self: 
Gör eget nästa år! 

Havet ligger alldeles spegelblankt framför näsan på mig.
Det är soligt, men inte speciellt varm.
När jag steg upp vid åtta tiden visade termometern på + 2 grader.
Brrrr...men fint, det är det.


Verkar som om vi fått en ny invånare i viken, ett gräsandpar verkar
ha slagit ner sina bopålar här i år.
Skoj! 

På håll har jag både sett och hört storlommen, och med sitt lite spökliga
ku-u-í-ki, kuí-ki, kuí-ki.
kan man inte missa den.

Den är också ny i viken för i år.
Trevligt, trevligt.

*

Som sagt, både en och annan gång, så har det ju varit rätt så kyligt hela våren.
Det har betytt att jag inte fått sommarvattnet hit till stugan kopplat än.
Idag skulle det kopplas, men det visade sig att ett rör hade gett upp och jag har nu en sprutande 
vattenrörs-fontän i bastun i stället för rinnande vatten i köket.

Fast om jag får välja så har jag hellre läckande rör i bastun än i köket, 
så om man nu skall leta efter något positivt så...

Däremot är läckan på ett sådant ställe att det blir att plocka ut 
bastu-ugnen för att få den fixad.
Så ja...huoh!




Och snällt invänta en hantverkare som kanske har tid att 
fixa ett litet söndrigt rör i en liten stuga vid havet.

Tills dess blir det att bära vatten.
Tur att det finns rätt nära i alla fall. 
Och man kan ju ta det som lite styrketräning, eller hur?
Här försöker jag nog bara låta lite käck så där, jag vet! 

Känns inget vidare att vara utan rinnande vatten - så bortskämd har jag blivit!

Stugan är ju inte speciellt lyxutrustad, och det tycker jag 
på sitt sätt är lite charmigt.
Att ha det lite enklare.

Men rinnande vatten! 

Tänk vilken grej det måste ha varit när det blev vanligt i
hemmen då i tiderna. 
Jag skulle nog bara gått och öppnat och stängt kranen i ett.
Bara för att.
Finns en risk att jag gör det när jag sedan någon gång har
rinnande vatten här igen. 
Står där och bara lyssnar till det ljuvliga ljudet av rinnande vatten.

Tänk! 

Men ändå.
Jag har mjöd. Solen skiner. Och det ÄR vår! 

Glad Valborg! 


Inga kommentarer: