KÅL OCH LINGON...


…så länge jag kan minnas, och det börjar ju bli något år nu så har det lagats kål-
låda här på stugan vid något skede  under hösten.
Så doften av kållåda, eller svampsås, eller stekt abborre för mig mentalt hit
på mindre än en nanosekund. 
Det är här de dofterna bor. Det är här de skall finnas.

Sitter och funderar på hur min blogg sett ut om jag hade haft en blogg då min
ungar var små? Kan nästan tycka att det är riktigt supersynd att det inte är 
så. Att få föreviga små vardagsstunder på detta sätt är guld värd i framtiden.
Det tror jag.

Hur som helst. 
Kållåda. 

Det har vi alltid, alltid käkat på hösten. 
Sedan jag var barn själv, alltså sedan tidernas begynnelse. Nästan.

Och så är det kanske det fulaste av mat jag vet.
Förutom makaronilåda då.
Sååå svårt att fota.

Precis som mat överhuvudtaget och lådrätter speciellt.

Men tillbaka till minnen.

När ungarna var små så minns jag att mina lingonplockningar begränsade sig 
till små turer runt stugknuten. Nu när ungarna är större och för att vara ärlig,  
till och med vuxna och det med råge, 
så kan jag ändå knappast påstå att mina lingon revir blivit speciellt mycket större.
Jag plockar de lingon som finns i närmaste omgivning.

Och medan kållådan gräddades färdigt i ugnen blev det ofta att värma bastun och basta.

När lillungen, nu strax 17 år, var så där fyra så var programmet rätt lika som idag.
Kållådan i ugnen och så en sväng i bastun.

Vi bastade och när jag var klar så gnuggade jag lite hårskum i håret. I mitt hår. 
Lillgrabben ville naturligtvis ha samma han med, men jag tyckte att det kanske inte
ändå var riktigt läge att dela med mig av skummet.
Grym morsa, jag vet, men så tyckte jag ju då…;)

På väg upp mot stugan från bastun kom plötsligt den påhittiga fyraåringen på att 
han "glömt" något i bastun och kilade tillbaka som en liten vessla.

Någonstans anade jag ju lite smått att han kanske skulle tulla på mitt hårskum.

Det som jag däremot inte anade var att grabben skulle ta miste på 
tuberna och faktiskt smeta en halv tub tandkräm i sitt hår i stället! 

*

Men tillbaka till dagens kållåda, och lingon, ja.

Än en gång gick jag en sväng runt stugan och plockade
lingon att dekorera med.
Än en gång blev det kållåda.
Denna gång dock utan kött, för det har jag skippat.
Men lika gott blev det med quorn - jag lovar! 







Inga kommentarer: