ATT FÅ MED DET VIKTIGASTE...



Jag har ett sådant där underligt hat/kärlek förhållande till det här vad man skall ha med sig, packa med. Jag tror att om det är så att man inom sig släpar på 'själar' från människor som levat tidigare så kan jag med djup bestämdhet säga att jag i alla fall har fått en 'själ' som älskar vacker, sliten lyx och skulle helst ta en stab med sig på tur, som kokade den godaste maten och ställde upp ett vackert tält med levande ljus och musik. Lite sådär Mitt Afrika, ni vet?
Och så släpar jag inombords på en sådan där seriös asket-'själ' som ständigt valt bort och skalat av och bara inte kan förstå att man skall släpa på något extra över huvudtaget.
Ja, ni förstår - att packa med dessa två inombords Det är en utmaning som heter duga!
En som tänker; LJUS! Vita ljus, vi bara MÅSTE ha ljus med. Hur mysigt är inte det??!! 
Och en annan som kontrar strängt; Ljus?! Till vadå? Det är ju ljust som på dagen - dygnet runt! Men har du packat ner näver så du får fyr på dit lilla kök? Nähe…tänkte väl det? Hade du tänkt koka potatis på ljuset, va?



Just för tillfället är asketen-själen den som har fått sin röst lite mer hörd. Lite.
Så jag har näver, skithuspapper och puukkon nerpackat. Grabben ville ha sin egna med sig, den är alldeles ny - inga skavanker på fodralet än.
Min är den andra, med både skarpa ärr och skrubbsår på. Det är så det blir. Men så har den redan något år, och någon tur på nacken. 

Nu kommer vi ju inte att vandra mer än dagsturer bara, så det är helt okej att packa ner lite extra.
Vad jag ändå lärt mig att lämna de där lyxiga tjocka handdukarna hemma - även om man inte behöver bära på dem en endaste meter. En sådan handduk är skön den fösta gången den används. För efter det vill den inte riktigt torka mer, och då är det så lagom skoj. Efter någon dag är lukten av våt handduk bara äcklig. Så jag har stuvat ner några tunna, tunna i "disktrase"material som torkar i ett nafs.
Och så bara ett badlakan i voffeltyg. Också det torkar fort.
Jag hade tänkt beställa några hamam-handdukar, men det glömde jag bort. Får ta det en annan gång.

Och så har vi ylle…
Här samsas mina två inre varelser. För yllesockor är praktiska. Ja!
Och inget är mer lyx än att få dra på sig ett par yllesockor när kvällen kyler. För i Lappland lär det bli lite kyligt nästa vecka om man skall tro på prognoserna. Och jag tar tusen gånger hellre med för varmt än att jag sitter där mitt i skogen mitt i ingenstans och fryser. Nix. Det är både opraktiskt och olyxigt.
Visst känns det lite avigt att packa ner ylle när termometern nu dallrar lyckligt vid +25 grader sådär.
Men jag gör det ändå. Få se om jag får användning för det?
Men att försöka packa light då alla väderlekar verkar ingå i nästa veckas repertoar. Allt från hetta, till regn till sval sommarnätter att sova ute i. Och så lite vildmarksliv och ändå kanske vi också kommer att ta in på hotell i någon mysig stad, och gå ut och äta sådär och då är det kanske läge att stövla omkring i yllesockor ändå?
Packa nu sen light….;)

Inga kommentarer: