SNÖ JA...

Så kom den då….vintern. Den där som ger våren en slaskvåt örfil och skickar den tillbaka flera 
trappsteg. Våren alltså.

Känner mig som Aida och skulle helst bara sticka huvudet mellan ett berg av kuddar och bara;
-lalalalalalalaaaaa..aaaa…..det ÄR inte snöstorm där ute, det ÄÄÄÄÄR inte!


Men det är.
Och det har inte lovats något tjolahoppsanhejsanfint vårväder till påsken heller. 
Vilket får mig att tveka och vela och vända och vrida på vettigheten i att släpa en motstridig tonåring, en konvalescent, ett par hundar som helst vill krypa in i husets alla filtar när det vräker snö därute och en katt som inte ens vill stava till uteliv, till en stuga i skärgården utan typ alla bekvämligheter för att fira påsk. 
Om nu inte tystnad, mörker, vind och hav och örnar och svanar, ejdrar och knipor, trädkrypare och hjortar räknas till bekvämligheterna, vilket det efter en omröstning tydligen inte gör.
Så om det är busväder blir det hemmapåsk. Mindre busväder ger stugpåsk. Vi får se vad det blir.

Till all tur, hehehe, har jag varit lite förutseende och påskpyntat hemma också. Eller pyntat och pyntat. 
Det är nu bara så att så himla mycket pynt blir det inte att släpa fram nu mera. Lite kvistar och ett par fjädrar och så betong-äggen som jag köpt för en massa år sedan och för varje år blir mer och mer förtjust i får krypa fram ur sin dvala och dammas av för en dryg vecka i rampljuset. 


Avskalat så en färgentusiast skulle tro att jag lider av våranemi. Men just nu mår jag bara så bra av att inte ha så mycket färger omkring mig. Jag älskar den där känslan av att få omfamnas av mjuka naturfärger när jag kommer hem. Har sagt det tidigare, men desto rörigare, stressigare och tuffare tempo jag har i min vardag (på jobbet) desto mindre färg och saker som sticker ut vill jag ha här hemma. 


Å andra sidan. När det inte finns så mycket färger här hemma, så får de finaste, vackraste, skönaste och
spädaste färgnyanserna ta det utrymme de förtjänar.

Idag slog de första små,små bladen ut på kvistarna från plommonträdet jag plockat in. 
Finns inget finare. 


Inga kommentarer: